Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Jak zezłomować pojazd, który posiada więcej niż jednego właściciela?

Przychodzi taki moment dla samochodu, kiedy w końcu zostaje on wycofany z ruchu drogowego. Najczęstszym powodem zgłoszenia samochodu do kasacji jest sytuacja, w której zostaje stwierdzona całkowita szkoda pojazdu wynikająca z wypadku drogowego. Zdarza się również, że stan techniczny nie pozwala na dalsze eksploatowanie samochodu. Ponadto, do zezłomowania skierowane zostają pojazdy o niskiej wartości, stare i poważnie uszkodzone – w takich przypadkach wysokość stawki OC może zaskoczyć.

Co jednak, gdy pojazd przeznaczony do zezłomowania, ma więcej niż jednego właściciela?  

Etapy złomowania pojazdu należącego do więcej niż jednego właściciela

Zezłomowanie pojazdu, którego właścicielami jest więcej osób, niewiele różni się od standardowej sytuacji, kiedy to jedna osoba upoważniona jest do zarządzania samochodem. Ważne, aby przestrzegać odpowiednich procedur, by złomowanie pojazdu mogło przebiegać bezproblemowo. Kolejne etapy procesu prezentują się następująco:

  • wizyta w stacji demontażu pojazdów – istotne, aby placówka miała zezwolenie Marszałka Województwa na prowadzenie działalności w tym charakterze. Do stacji należy zabrać ze sobą dokumenty pojazdu, takie jak dowód rejestracyjny, kartę pojazdu oraz tablicę rejestracyjną. Konieczne jest również, aby pojazd miał czytelny numer VIN. Warto zaznaczyć, że niektóre firmy, jak np. Derengowsy.pl oferują bezpłatny dojazd do klienta i załatwienie wszelkich formalności już na miejscu,
  • dopełnienie formalności – jeżeli pojazd ma więcej niż jednego właściciela, najprościej będzie, kiedy wszyscy właściciele stawią się w stacji podczas oddawania samochodu do kasacji. Jeżeli któryś z właścicieli nie może być przy tym obecny, potrzebne będzie upoważnienie oraz dowód osobisty nieobecnego do wglądu (wystarczy ksero dokumentu). Na podstawie pisma i dokumentu tożsamości pracownik stacji może potwierdzić, że wszyscy właściciele pojazdu chcą go zezłomować,
  • wyrejestrowanie samochodu – w ciągu 30 dni powinno nastąpić wyrejestrowanie pojazdu w miejscowym Urzędzie Komunikacji. Podstawą wyrejestrowania będzie dokument, który otrzymają Państwo ze stacji demontażu. Opłata skarbowa w takiej sytuacji będzie wynosić jedynie 10 złotych,
  • poinformowanie ubezpieczyciela o wyrejestrowaniu pojazdu – pozwoli to uniknąć naliczania kolejnych składek za obowiązkowe ubezpieczenie OC.

Na co zwrócić uwagę przed oddaniem pojazdu na złom?

Niezwykle ważne jest, aby upewnić się, że działalność prowadzona przez stację demontażu jest legalna i ma odpowiednie uprawnienia. Pozwoli to zaoszczędzić wielu niepotrzebnych kłopotów związanych z wyrejestrowaniem pojazdu, a także uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji prawnych.

W celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.
Kliknij "Zgadzam się", aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.